3. Det här måste jag öva mer på

Ååh, den här listan kan göras lång! Har väldigt lätt för att kritisera mig själv negativt.. Men ska iallafall försöka att inte göra den alltför långt.

Jag måste för det första få en mycket bättre sits både i dressyren och hoppningen!
Jag måste tänka på att inte luta mig för mycket framåt och kura ihop mig när jag sitter. Jag måste luta mig, faktiskt en aning bakåt och även typ puta ut med magen för att sitta bättre. 

Jag måste även inom sitsen inte dra upp skänkeln när jag skänklar utan sitta kvar och trampa ner hälen och inte gasa med hälen om ni förstår vad jag menar? Jag drar lätt upp hälen när jag skänklar för att det känns som att Malle lyssnar mer framåt när jag gasar med hälen och inte med vaden. Det är både fult och obehagligt så det har bara blivit en dålig vana.

En till sak som jag bara måste lägga till på den här punkten är att jag ska få en bättre böjning på armen. Jag sitter väldigt ofta med rak armbåge istället för att böja på den. Jag har liksom en rak arm istället för att det blir som en pil som pekar framåt så att det blir rakt från armbågen till hästens mun.
Jag gjorde en liten bild för att visa vad jag menar:



Jag måste tänka på är att bli mycket stadigare generellt! När jag rider har jag en dålig vana att inte vara stadig alls. Jag blir liksom helt slapp i handen ett tag och sen tar jag tillbaka allting som jag släppt. Alltså jag släpper, tar, släpper, tar osv. Det är klart att jag ska ge eftergift men skulle behöva byta att jag tar, släpper en kort stund, tar osv. Så att eftergiften blir kortare än själva tygeltaget. Vilket det inte är nu..

Så man kan helt enkelt säga att jag har ett och annat att öva på! Men övning ger färdighet så det är bara att kämpa vidare, tänka på mina svagheter och träna på dom.

Nu blev det en aning långt även fast jag försökte begränsa skrivandet.. Haha!









Kommentarer!

Kommentera nedan:

Ditt namn skriver du här nedan:
Ska vi komma ihåg dig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Din Kommentar:

RSS 2.0