Spö och sporrar, när och varför?

När jag läste att Jossan skrev om sina åsikter om just detta ämne fick jag lite draghjälp och kom på att jag hade skrivit ett kortare inlägg om detta för ganska längesen men inte orkat skriva färdigt.. Har delade åsikter med Jossan så därför blev inlägget ganska likt hennes, hoppas det inte gjorde något Jossan, säg till isåfall! :)

Det finns ju väldigt mycket nack, och fördelar med just dessa hjälpmedel - spö och sporrar..


Tänkte berätta lite hur jag tycker att man använder dom på rätt och fel sätt, när jag använder och vad jag vill få ut av just hjälpmedlen!

Först och främst tycker jag man ser alltför många, både nybörjade och elitryttare som använder spö och sporrar för att bestraffa hästen när den inte gör som ryttaren tänkt sig.. Spö och sporrar är till för att användas som ett hjälpmedel när man vill ha en snabb eller förstärkt effekt av skänkeln, absolut inte som bestraffning när hästen t.ex stannar på ett hinder, river eller liknande, vilket alltför många verkar tro..

I mitt och Malles egna fall använder jag ibland spö, men väldigt sällan sporrar. Spö använder jag oftast när jag rider dressyr för att alltså förstärka skänkeln, dutta till honom lite lätt på rumpan för att han ska engagera bakkärran lite mer, om han inte gör det innan såklart. Inget mer, jag brukar ganska ofta lägga undan det medans jag galopperar då jag inte riktigt har lika bra koll på det då och råkar då och då dutta lite på rumpan av misstag, det har blivit bättre men i galoppen kan han inte riktigt hantera när han får en liten dutt på rumpan, utan sticker iväg en bit med huvudet i vädret jättespänd vilket jag kan förstå. Därför brukar jag inte använda det alls mycket, har det liksom bara ifall jag skulle behöva som en liten extra hjälp, förstår ni? Sporrar brukar jag använda när jag tävlar dressyr för att få Malle ännu lite känsligare, vill liksom ha honom känslig för skänkeln redan på träning så därför rider jag inte med det under vardags/tränings ridning.

I hoppningen brukar jag ha ett litet spö i handen, dock använder jag det aldrig.. Tror faktiskt aldrig jag har använt det då jag avskyr att dutta på honom i hoppningen. Därför har jag det oftast bara där och det brukar faktiskt vara lite ivägen så jag ska faktiskt nästa gång jag hoppar pröva att rida utan hoppspöt, det brukar bara vara ivägen och jag använder det sällan så det hade jag lika gärna kunnat skippa helt! Sporrar behöver jag inte heller då han redan är framme för skänkeln i hoppningen, dock kanske jag skulle pröva det någon gång för att få honom lite mer på bakbenen, han drar gärna iväg lite och när jag tar tag i honom anstränger han liksom inte bakbenen och då kan det ju hända att han stannar.. Komplicerat det där men hoppas att ni förstod?

När jag däremot rider ut har jag aldrig spö på Malle! Det känns väldigt onödigt, är bara ivägen och behövs helt enkelt inte, jag skulle aldrig behöva det då han aldrig stannar och är oerhört pigg utomhus, alltid! Så det är bara överflödigt. Dessutom skulle Malle aldrig stanna när vi rider, alltså som vissa hästar kan göra och bara frysa fast och vägra gå, det är inte Malle.. Så därför behöver jag det inte, såklart förstår jag om det är vissa som behöver det för att deras hästar stannar och vägrar, då kanske det kan vara skönt att ha något att peta på med lite då vissa hästar (t.ex ston) ofta stannar och tjurar, haha!

Därför skulle jag säga att mina åsikter kring spön och sporrar är att man aldrig någonsin ska använda spö och sporrar för att bestraffa hästen, kan man inte använda spöt och sporrarna rätt tycker jag inte att man ska ha det överhuvudtaget! Använder man det däremot för att förstärka skänkeln och inte så ofta tycker jag att det kan vara okej!


Bildkälla: Google.se

/Maria

Tummen upp till er som läste allt (y)..


Kommentarer!
Postat av: Josefine - Dressage world

Hihi, ganska likt mitt inlägg ;)

2011-12-13 @ 18:10:56
URL: http://dressageworld.blogg.se/
Postat av: Josefine - Dressage world

Det är ingen fara! :D

2011-12-13 @ 21:27:44
URL: http://dressageworld.blogg.se/

Kommentera nedan:

Ditt namn skriver du här nedan:
Ska vi komma ihåg dig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Din Kommentar:

RSS 2.0