9/12 - Dressyr

Idag blev det alltså dressyr ridhuset igen, dels för att jag inte hade några broddar (inte för att jag tror att det behövdes idag), det var kolsvart ute och jag var lagom taggad på att rida ut när man inte såg nånting.. Jag kände även att jag inte riktigt fick igenom hela ridpasset igår och fortsatte därför idag!

Ridpasset gick faktiskt rätt bra, mestadels var han riktigt fin och avslappnad. Såklart blev han lite ofokuserad vissa moment och lite springig i vissa rörelser men annars var han riktigt fin!
Jag har ett problem i ridningen att jag har alldeles ojämna tyglar och eftersom att jag har tygelstroppar eller vad man nu ska kalla det, det som sitter på tygeln för att man inte ska glida.. Dom är ju jämna så det är inte det, bara det att det har blivit en ful ovana litegrann.. Kortade iallafall upp yttertygeln (då det är den som glider iväg) och då vart det jättemycket bättre, fick ett mycket finare och bättre stöd från både Malle och mig!

Jobbade mycket med att jag skulle rida Malle mellan skänkeln och handen, jag har en till ful ovana att försöka sitta och bromsa honom istället för att rida honom framåt till handen. Det jobbade jag mycket på idag och han vart riktigt fin! Mycket härligare att rida honom såhär än när vi behöver ha disskutioner hela ridpasset, nu fick jag kanske övertala honom någon liten gång men när jag var tydlig mot honom gick det super!
När jag och Julia var klara med ridningen tog vi av sadlarna inne i ridhuset och red lite barbacka, galopperade och travade något litet varv på volten och sedan övade vi på att hoppa upp från marken utan pall alltså och liknande, barbacka då också! ;) Det tog en bra stund innan jag lyckades (haha, kanske en halvtimme..) men sedan lyckades jag tillslut även fast det inte kan ha sett så graciöst ut, hahaha! Jag och Julia bestämde oss iallafall för att vi skulle öva mer på just att komma upp från marken barbacka på våra ponnysar någon dag. Det ser inte alls svårt ut men det kan jag lova att det är, grymt svårt faktiskt!



/Maria

Kommentarer!

Kommentera nedan:

Ditt namn skriver du här nedan:
Ska vi komma ihåg dig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Din Kommentar:

RSS 2.0